تلفن
تلگرام
اینستاگرام
مدیر فروش داخلی
مدیر بازرگانی
عایق رطوبتی انواع و کاربرد های آن چیست؟
عایق رطوبتی انواع و کاربرد های آن چیست؟

تاریخچه عایق رطوبتی در ایران

یکی از متداول ترین عایق رطوبتی در ایران، با توجه به اقلیم و آب و هوای این کشور قیر و گونی است. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی ایزوگام یا عایق های پیش ساخته به جای قیر و گونی استفاده می شد. در ادامه با پیشرفت علوم و همچنین گران قیمت شدن مواد نفتی و قیر استفاده از این نوع عایق رطوبتی مقرون به صرفه نبوده در عوض مهندسان از مواد شیمیایی به عنوان عایق بندی سازه استفاده می کنند.

 این عایق های شیمیایی نتیجه تحقیقات مهندسانی است که نشان می دهند با استفاده از رزین ها استایرنی و اکریلاتی که با آب حل می شود میتوان عایق رطوبتی جدید ساخت که روی سطوح مختلف قابل اجرا است و دارای انعطاف پذیری هستند.

در ادامه به معرفی برخی از انواع عایق های رطوبتی از جمله پرکاربردترین آن ها می پردازیم:

انواع عایق های رطوبتی

پوشش های رطوبتی براساس نوع مواد تشکیل دهنده و شیوه اجرا تقسیم بندی می شوند.

بر اساس شیوه اجرا

عایق های رطوبتی به دو روش قابل اجرا است.یکی از این روش ها چسباندن عایق رطوبتی با استفاده از گرما و حرارت به سطح مورد نظر است و دیگری مخلوط کردن جزئیات با یکدیگر است که اصطلاحا به آن عایق رطوبتی سرد اجرا می گویند.

بر اساس مواد تشکیل دهنده

عایق های گوناگون و متنوعی در بازار موجود است که میتوان از آن ها برای عایق کاری، آب بندی و حتی رنگ کردن سطوح استفاده کرد. اکثر عایق ها علاوه بر اینکه در برابر آب مقاوم هستند در برابر اشعه یو وی نیز مقاومت دارند.

در ادامه با معرفی عایق های رطوبتی پرکاربرد امروزه به شما همراهان عزیز KTA کمک میکنیم تا با خیالی آسوده بهترین پوشش را برای استفاده خود انتخاب کنید:

عایق های رطوبتی بر پایه قیر

 این عایق ها به دو گروه ایزوگام و قیر گونی تقسیم می شود:

قیرگونی

این عایق را میتوان به عنوان اولین روش برای عایق بندی رطوبتی دانست.این روش که سال هادر حال اجراست توسط نوعه پارچه بانام گونی و قیر درانجام می گیرد.پارچه هایی که در این روش به کار برده می شود دارای انواع متنوعی است.همچنین قیری که به کار برده می شود از از ترکیب هیدروژن های عالی می باشد و قیر نیز از تقطیر نفت خام تهیه می شود.

ایزوگام

این پوشش نوع پیشرفته ی عایق قیر گونی است.ایزوگام از لایه های رولی از پیش تولید شده است.این پوشش با روش های مختلف بر روی سطح کار چسبانده می شود.

ایزوگام از قیر و الیاف مصنوعی تشکیل شده است که با اندازه و ضخامت های متنوع و با پوشش های فلزی و یا ساده در بازار موجود است.دوام این عایق حدود ده سال است زیرا که بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر تنش ها مقاوم است.

عایق های رطوبتی سیمانی

در محتوای این عایق برای افزایش چسبندگی و انعطاف پذیری از مواد پلیمری استفاده می شود، از این رو این پوشش جزو عایق های پلیمری به شمار می آید. در بعضی از عایق های سیمانی از ذرات نانو برای عملکرد بهتر استفاده می شود.نکته قابل توجه در مورد این عایق این است که پوشش های رطوبتی بر پایه سیمان برای سطوحی که امکان ایجاد ترک خوردگی باشد مناسب نیست.

عایق های بر پایه سیمان، استحکام بسیار زیادی در برابر فرسایش داشته و به همین دلیل از آن ها برای عایق کردن مکان های مرطوب و دیوار های ساختمان استفاده می شود.

از کاربرد های این پوشش می توان به عایق بندی استخر ها و مخازن آب اشاره کرد.